O poză celebră – Autotunul din 17 Decembrie 89

Poza de mai jos mi-a trezit amintiri dureroase, dar și bucuroase.

Am fost și noi acolo exact în acea după amiază de Dumincă 17 Decembrie 89. Era în jur de ora 14.00. Împreună cu Mariana, soția mea,  în ziua aceea, din acea mașină am salvat, (poate chiar de la moarte), sau cel puțin de la o rănire masivă, pe cei doi militari, un sub ofițer și un soldat, din faimosul autotun pe care îl vedeți în imaginea de mai jos.

Eram în fața comitetului județean de partid din vremea aceea, cînd au apărut cîteva mașini de-ale armatei care au încercat să ne disperseze cu jetul de apă. Mulțimea s-a înfuriat în urma atacului cu tunul de apă și a atacat mașinile de intervenție. Oamenii au sărit pe mașinile armatei, precum albinele își atacă victima. Mașinile au fost acoperite de trupuri de-ale manifestanților. Au spart geamurile autotunului și cu crengi și bețe pe care le împingeau prin grilajul de protectie, încercau să îi rănească sau chiar să îi ucidă pe militarii din interior.

Eram prezenți chiar în dreptul acelui autotun. Cînd am văzut ce se petrece și mai ales cînd am văzut spaima morții întipărită pe fețele celor doi tineri din cabină, am oprit mulțimea și le-am cerut să îi lase să plece, pentru că ei doar au ascultat niște ordine.

Mulțimea m-a ascultat, s-a calmat, i s-a făcut milă de cei doi, și cînd ei din interiorul cabinei ei au descuiat ușa din dreapta, ca iepurii au sărit din cabină și prin culuarul uman, au țîșnit în fugă și s-au pierdut undeva în spatele actualei Prefecturi.

Povestirea aceasta nu e mîndrie, ci istorie … timișoreană. Dar să știți că nu am certificat de revoluționar, deși mi-ar fi prins bine:) Dacă nu vedeam recent în ziar poza, aș fi uitat poate de eveniment. La orele 16.00 am plecat la Biserică, pentru că la 17.00 aveam botez la Biserica Emanuel. Cu cîteva minute înainte de plecarea noastră de acolo a apărut un pluton de militari echipați cu armament de război. Noi am plecat de acolo înainte ca ei să înceapă să tragă!

Pe la 18.00 am început să auzim păcănitul gloanțelor. Cred chiar și acum cred că Slujba aceea de la ora 17.00 mi-a salvat viața! E bine să te duci punctual în Casa Domnului!  Închinarea salvează vieții!

 

EXCLUSIV Autotunul cu care s-a intervenit împotriva demonstranţilor din Timişoara, în 17 decembrie 1989, păstrat într-un muzeu

Autotunul cu care s-a intervenit împotriva demonstranţilor din Timişoara, în 17 decembrie 1989, păstrat într-un muzeu de pompieri atacată de revoluţionari În 17 decembrie 1989, manifestanţii timişoreni care au luat cu asalt Comitetul Judeţean de Partidului, au fost întâminaţi cu jeturi de apă de către pompierii-miliţieni.

Manifestanţii care s-au îndreptat în cursul zilei de 17 decembrie 1989 spre Comitetul Judeţean de Partidului (actuala clădire a Prefecturii şi CJT), au intenţionat să dialogheze cu autorităţile. Acolo au fost întâmpinaţi de militari, scutieri şi tunuri de apă. Autospecialele de pompieri aparţineau la acea vreme Ministerului de Interne. Au urmat confruntări violente cu forţele de represiune, în urma cărora demonstranţii au ieşit victorioşi.   În acea după-masă, autotunurile pompierilor au fost singurele vehicule de intervenţie, armata nefiind încă pe străzi cu întreaga sa dotare de război. Manifestanţii au reuşit să spargă geamurile de la mai multe maşini ale pompierilor-miliţieni, iar una dintre ele a fost incendiată.   Acele autospeciale nu erau obişnuitele maşini de pompieri folosite pentru stingerea incendiilor, ci se aflau în dotarea M.I. pentru intervenţii speciale.  „Autotunurile au intervenit şi pe data de 16 decembrie 1989, la Comitetul Judeţean de Partid, în Piaţa Maria, în faţa fabricii Banatul şi în faţa liceului Ion Vidu. Autotunurile veneau de la unitatea de pompieri de pe bulevardul 16 martie. Câteva fuseseră deja avariate în seara zilei de 16 decembrie. Deosebirea dintre cele folosite în 17 decembrie şi cele folosite în zilele precedente este apariţia grătarului metalic care proteja împotriva pietrelor”, a declarat istoricul şi revoluţionarul Adrian Kali.

Citeste mai mult: adev.ro/o00owr

Scrie un comentariu

Din categoria Uncategorized

Lasă un răspuns

